Tutoriale -> Usuwanie hot pixeli w GIMP-ie
Usuwanie hot pixeli w GIMP-ie (metodą po angielsku zwaną Dark Frame Subtraction).
Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.
Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.9.
Nie wymyśliłem tej metody sam, tylko przerobiłem ją na potrzeby GIMP-a na podstawie artykułu na tej stronie. Zajrzyjcie też tutaj.
Krok po kroku.
Na wstępnie małe wyjaśnienie: metoda ta to Dark Frame Subtraction, a nie Substraction. Taki mały szczegół, ale warto wiedzieć. Do dzieła.
Oto zdjęcie lawy wpadającej do Oceanu z wulkany Kilauea na Hawajach. Przypatrz się powiększonemu zdjęciu. Doskonale widać tam hot pixele. |
|
|||
Stwórz nową warstwę, nazwij ją "Dark Frame". Możesz ją wypełnić czymkolwiek. |
|
|||
Otwórz zdjęcie z ciemną klatką w osobnym oknie. Tu możesz zobaczyć hot pixele w powiększeniu. Ponieważ ta ekspozycja została zrobiona (z założonym na obiektyw dekielkiem) tuż po właściwym zdjęciu i przy takich samych nastawach, temperatura matrycy CCD powinna być bardzo zbliżona w obu wypadkach, a co za tym idzie hot pixele będą w przybliżeniu w tych samych miejscach. |
|
|||
Zaznacz wszystko (Ctrl+A) i skopiuj (Ctrl+C) zdjęcie ciemnej klatki. Powróć do zdjęcia oryginalnego i wklej (Cttl+V) zawartość schowka w warstwę "Dark Frame". W doku Warstw ustaw Tryb na Różnica i dopasuj parametr Krycie (w tym wypadku było to 100%). Na tym etapie powinieneś ujrzeć czarne cętki zamiast hot pixeli, co ma miejsce, gdy hot pixele z każdego ze zdjęć "znoszą się" wzajemnie. Opcjonalnie możesz teraz zduplikować zdjęcie (Ctrl+D), aby w razie problemów mieć możliwość powrotu do tego punktu. |
|
|||
Spłaszcz zduplikowane zdjęcie. Wybierz Filtry / Uwydatnianie / Odplamianie (choć później nazywa się już Odplamkowanie ;-) ). w tym przykładzie zaznaczyłem zarówno opcję Adaptywnie jak i Rekurencyjnie, a Promień ustawiłem na 3. W ten sposób czarne plamki powinny zniknąć. |
|
|||
Opcjonalnie możesz dodać do zdjęcia nieco szumu. Niestety filtr Odplamkowanie nieznacznie (a czasami dość znacznie) niszczy zdjęcie. W tym przypadku na pomarańczowo-czerwonym dymie zauważalna jest posteryzacja. W tym przykładzie użyłem filtra Rozproszenie RGB (Filtry / Szum / Rozproszenie RGB) z wartością 0,06 na każdym z kanałów. |
|
|||
Jeżeli dodałeś szum, możesz go nieco rozmyć, co też uczyniłem w tym przypadku. Opcjonalnie możesz wyostrzyć zdjęcie (na przykład przy pomocy Sprytnego wyostrzania), aby przeciwdziałać zmiękczeniu wywołanemu filtrem Odplamkowanie oraz rozmyciem, oczywiście jeżeli uznasz to za konieczne. Na tym zdjęciu nie ma praktycznie żadnych krawędzi do wyostrzenia, więc pominąłem ten krok, jednak w przypadku zdjęć z wyraźnie zaznaczonymi krawędziami zrobiłbym to na pewno. |
|
|||
Porównanie. Górne zdjęcie to oryginał w powiększeniu, dolne poddane zostało obróbce jak w powyższym opisie. |
|
Wskazówki:
- Oczywiste jest, że aparat powinien być zamontowany na statywie.
- Parametry ekspozycji dla obu zdjęć powinny być takie same. Oznacza to w praktyce robienie zdjęć w trybie manualnym. W tym przykładzie użyłem:
- Czas ekspozycji - 60s.
- ISO - 100.
- Przysłona - f3,5.
- Balans bieli - ustawiony na "Pochmurno" (popełniłem błąd - powinno być "Światło dzienne", ale przynajmniej był zablokowany w jednej pozycji).
- Ostrość była ustawiona na nieskończoność przy ogniskowej 18,8mm.
- Aby uzyskać najlepsze rezultaty, tak przy właściwym zdjęciu jak i ciemnej klatce:
- Wyłącz wyostrzanie w aparacie.
- Zdjęcie rób w formacie TIFF lub innym bezstratnym.
To powinno zapewnić bardzo zbliżony rozkład hot pixeli na obu zdjęciach. Muszę tu jednak wspomnieć, że w przypadku tego zdjęcia wyostrzanie w aparacie nie było wyłączone oraz zostało one zrobione w formacie JPEG. Jak jednak widać, efekty są całkiem przyzwoite.