Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Wybiórcze wyostrzanie w programie The GIMP

Wybiórcze wyostrzanie w programie The GIMP.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.10.


Efekt przed i po:

przed po


Krótki opis.

W starszym poradniku o "Sprytnym" wyostrzaniu opisałem kilka technik na selektywne wyostrzanie zdjęć cyfrowych pozwalających uniknąć wyostrzenia szumu matrycy czy ziarna filmu. Metoda ta robi dwie rzeczy, które temu sprzyjają:

  • Wyostrza tylko kanał luminancji, dzięki czemu zapobiega zmianom odcienia i nasycenia (mających wpływ na kolor).
  • Wyostrza tylko krawędzie, zapobiegając wyostrzaniu dużych, jednolitych powierzchni, które często zawierają szum.

W tym tutorialu opisuję technikę z użyciem warstw, co niesie ze sobą następujące korzyści:

  • Oryginalne zdjęcie pozostaje nienaruszone.
  • Jest mniej pracochłonna, składa się z mniejszej ilości kroków.
  • Dzięki jej zastosowaniu unikamy zmiany trybu z HSV i później znów na RGB (zobacz starszy poradnik).
  • Zostawia wyostrzanie na sam koniec, co pozwala na większą kontrolę parametrów.
  • Umożliwia dokładniejszą regulację i wpływ na efekt końcowy.

Generalnie rzecz biorąc, metoda ta jest o wiele lepsza od swej poprzedniczki. Niemniej jednak, jeżeli nie znasz poprzedniej metody, możesz poczytać o niej teraz.

Nie wymyśliłem tej metody sam, tylko przerobiłem ją na potrzeby GIMP-a na podstawie tego artykułu.

do góry

Krok po kroku.


Oto oryginalne zdjęcie po załadowaniu do GIMP-a. Jest zauważalnie miękkie, prawdopodobnie ze względu na błąd autofokusa. Takie rzeczy wychodzą na odbitkach.

Uwaga: Zawsze wykonuj wszelką obróbkę (szczególnie zmniejszanie i zwiększanie) przed wyostrzaniem.

Zduplikuj zdjęcie naciskając Ctrl+D. Chwilowo nie będzie nam ono potrzebne, więc można je zminimalizować.

do góry
Zdjęcie oryginalne

Kliknij PPM na oryginalnym zdjęciu i wybierz Obraz / Tryb / Rozłożenie , a tam wybierz HSV i zaznacz Rozłożenie na warstwy. Kliknij OK.

To spowoduje otwarcie nowego okna ze zdjęciem rozłożonym na kanały Odcień, Nasycenie i Wartość (jasność) w trzech warstwach. Dzięki temu można wyostrzyć kanał Jasności.

do góry
Rozłożenie
Dok warstw po rozłożeniu
Kanał jasności

W oryginalnym zdjęciu kliknij PPM na warstwie Tło i wybierz Duplikuj warstwę lub naciśnij przycisk Duplikuj warstwę.

Teraz kliknij dwa razy na duplikacie warstwy i zmień jej nazwę na "Sharpening". Ten krok nie jest niezbędny, ale bywa pomocny, gdy pojawi się więcej warstw, a jeszcze ważniejszy, gdy przyjdzie Ci otworzyć ten sam plik za pół roku.

Upewnij się, że wybrana jest warstwa Sharpening.

Przejdź do okna ze zdjęciem po rozłożeniu HSV i wybierz kanał Wartość. Wybierz wszystko (Ctrl+A) i skopiuj (Ctrl+C). Przejdź do zdjęcia oryginalnego, wybierz warstwę Sharpening i wklej (Ctrl+V). Zakotwicz wklejone zdjęcie używając przycisku Zakotwicz.

Jako Tryb dla warstwy Sharpening wybierz Wartość. To nakłada kanał Wartość górnej warstwy na kanały Odcień i Nasycenie dolnej warstwy, dając w rezultacie zdjęcie wyglądające tak samo, jak oryginał, ale rozdzielone na dwie warstwy.

do góry
Dok warstw
Zmiana nazwy warstwy
Dok warstw
Dok warstw

Tworzenie maski krawędzi.

Przejdź do zduplikowanego zdjęcia. Kliknij PPM i wybierz Filtry / Wykrywanie krawędzi / Krawędź. Musisz ustalić, jakie wartości będą odpowiednie dla Twojego zdjęcia. W tym przypadku było to 6.

Teraz przekształć zdjęcie na skalę szarości klikając PPM i wybierając Obraz / Tryb / Odcienie szarości.

do góry
Wykrywanie krawędzi
Zdjęcie z wykrytymi krawędziami

Następnym krokiem będzie wyregulowanie maski, dzięki czemu obszary, które mają zostać wyostrzone staną się białe, zaś wszystko inne - czarne.

Użyj narzędzia Poziomy Warstwa / Kolory / Poziomy . Przesuń punkt czerni do góry a punkt bieli w dół, aby odfiltrować wszelkie mało znaczące krawędzie. Możliwe, że będziesz musiał nieco poeksperymentować z ustawieniami. Kliknij OK, gdy ważne krawędzie staną się białe, a niemal wszystko inne - czarne.

do góry
Poziomy
Po poziomach

Teraz zastosuj Filtry / Rozmycie / Rozmycie Gaussa , aby wygładzić nieco krawędzie. Promień z zakresu 3 do 10 pikseli powinien wystarczyć. W tym wypadku było to 7.

do góry
Rozmycie Gaussa
Po Rozmyciu Gaussa

Możesz ponownie użyć Poziomów, aby podregulować nieco maskę. Okazuje się, że to niezły pomysł po rozmyciu.

W tym przykładzie punkt bieli powędrował nieco ku dołowi.

do góry
Ponownie poziomy
Krawędzie

Na zdjęciu oryginalnym kliknij PPM warstwę Sharpening i wybierz Dodaj maskę warstwy.

W opcjach nowej maski wybierz Biała (bez przeźroczystości) i kliknij OK.

Przejdź do zduplikowanego zdjęcia ze stworzoną właśnie maską krawędzi, wybierz ją (Ctrl+A), skopiuj (Ctrl+C). Przejdź do oryginału i wklej (Ctrl+V).

Zakotwicz wklejoną maskę Zakotwicz.

W tym punkcie, jedyna część drugiej warstwy, jaka wpływa na całe zdjęcie, to luminancja krawędzi.

do góry
Dodaj maskę warstwy
Maska dodana
Maska dodana i wklejona

Ważne: W doku warstw należy wybrać miniaturkę zdjęcia, a nie miniaturkę maski warstwy, gdyż inaczej wyostrzanie odbędzie się na samej masce. Wokół wybranego obiektu powinna być biała ramka.

Zastosuj Filtry / Uwydatnianie / Wzmocnienie . Możesz poeksperymentować z ustawieniami, szybko też przekonasz się, że możliwe jest zastosowanie znacznie wyższych wartości wyostrzania, niż gdyby warstwa nie posiadała maski, a obraz nie traci tak na jakości.

W tym przykładzie użyłem ustawień Promień = 1 , Wartość = 2,0 , Próg = 0 .

Teraz powiększ sobie zdjęcie i oceń efekty (najlepiej na powiększeniu 100%). Jeżeli rezultat Ci nie odpowiada, to cofnij operację (Ctrl+Z) i zastosuj filtr ponownie (Ctrl+Shift+F). Jeżeli wszystko jest jak należy, można zamknąć pozostałe (zbędne już) okna.

do góry
Dok warstw
Wzmocnienie
Po wzmocnieniu

Pokazane zdjęcia to wycinki w skali 1:1.

  • Pierwsze - oryginał.
  • Drugie - wyostrzone powyższą techniką.
  • Trzecie - Wyostrzone standardowym filtrem Wzmocnienie (Unsharp Mask) z parametrami: Promień = 1 , Wartość = 1,0 , Próg = 0 .

Zdjęcie wyostrzone pokazanym sposobem prawie nie pokazuje szumu, zaś wyostrzone standardowym Wzmocnieniem o znacznie niższych parametrach szum ten uwidacznia bardzo mocno, szczególnie w cieniach na twarzy i słupku drzwi.

do góry
Powiększenie 1 - oryginał
Powiększenie 2 - wyostrzone powyższą techniką
Powiększenie 3 - wyostrzone zwykłym wzmocnieniem

Wskazówki:

  • W celu dokładniejszej regulacji można nieco przeostrzyć zdjęcie, a jego wpływ regulować suwakiem Krycie.
  • Podczas samego wyostrzania warto użyć opcji Widok / Nowy widok . W jednym oknie można mieć zdjęcie pokazane w całości, a w drugim powiększenie 100%, dzięki czemu nie musimy wciąż pomniejszać/powiększać.

Inne przykłady:

Ten przykład nie potrzebuje tak naprawdę zbytniego wyostrzania, po zastosowaniu powyższej techniki zdjęcie wygląda na przeostrzone. Użyłem tej fotki, gdyż jest dość mocno zaszumiona, więc dość łatwo pokazać, co się dzieje, gdy szum jest wyostrzany, oraz że Sprytne wyostrzanie nie wpływa na szum. O sposobach usuwania szumu matryc (na przykładzie tego zdjęcia) można dowiedzieć się tutaj.

Powiększenie 1 - oryginał

To jest oryginalne zdjęcie:

do góry

Powiększenie 2 - wyostrzone zwykłym wzmocnieniem

Zwykłe Wzmocnienie:

do góry

Powiększenie 3 - wyostrzone powyższą techniką

Wyostrzone powyższą techniką:

do góry

Czy można nieco zautomatyzować ten proces?

Okazuje się, że twórcy wtyczek i rozszerzeń po raz kolejny wyszli naprzeciw potrzebom amatorów cyfrowej obróbki. Niejaki Martin Egger napisał pomocny skrypt i mimo pewnych uproszczeń wybiórcze wyostrzanie stało się znacznie mniej pracochłonne.

Skrypt pobieramy z bazy rozszerzeń programu The GIMP, dokładniej stąd. Jest oczywiście wiele innych skryptów, które również warto potestować. Pobrany plik umieszczamy w katalogu GIMP\share\gimp\2.0\scripts . Po restarcie aplikacji w menu Script-Fu / Eg pojawi się pozycja Sharpen (Smart Redux), zaś po jej uruchomieniu zobaczymy takie okno:

Skrypt

Pierwsze trzy parametry to odpowiednio Promień, Wartość oraz Próg, pochodzące z filtra Wzmocnienie (Unsharp Mask). Czwarty parametr to Moc z Wykrywania krawędzi, zaś piąty to Promień z Rozmycia Gaussa. Po przeczytaniu tego poradnika bez problemu dobierzesz odpowiednie parametry.

do góry

Więcej informacji:


Prawie wszystko, co chciałbyś wiedzieć o wyostrzaniu w Adobe Photoshop.
Artykuł rozszerzający zagadnienie poruszone w poprzednim.
I kolejny, tym razem opisujący pracę na warstwach.
Techniczne wytłumaczenie techniki Wzmocnienia (czyli Unsharp Mask).
Poradnik o wyostrzaniu na stronie Freda Mirandy.

do góry
mailme@maniooo