Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Redukcja (usuwanie) szumu w GIMP-ie

Redukcja (usuwanie) szumu w GIMP-ie.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.10.


Efekt przed i po:

przed po


Zdjęcia zrobione aparatami cyfrowymi zawsze posiadają szum (czyli "cyfrowe ziarno") ze względu na charakterystykę matryc CCD czy CMOS. Szum ten widzimy jako kolorowe plamki szczególnie w cieniach. Najbardziej podatne na jego powstawanie są kanały Czerwony i Niebieski. Im wyższe ISO i temperatura otoczenia (a co za tym idzie - sensora), tym większe prawdopodobieństwo uwydatnienia szumu na zdjęciu.

Jeżeli będziesz zmuszony robić zdjęcia przy wysokim ISO i okaże się, że na fotce szum jest zbyt wyraźny, poradnik ten pomoże Ci się go pozbyć. Technika ta pozwala również na redukcje ziarna z tradycyjnych, analogowych fotografii po skanowaniu.

do góry

Krok po kroku.

W programie The GIMP istnieje kilka filtrów pozwalających nieco polepszyć ogólny wygląd zdjęcia. Niestety tak naprawdę nie eliminują one szumu, lecz rozmywają go powodując, iż jest mniej widoczny. Kończy się to tym, że cała fotka zostaje nieco rozmyta. Na szczęście zdjęcie można potem wyostrzyć.

W programie The GIMP istnieje kilka filtrów pozwalających nieco polepszyć ogólny wygląd zdjęcia. Niestety tak naprawdę nie eliminują one szumu, lecz rozmywają go powodując, iż jest mniej widoczny. Kończy się to tym, że cała fotka zostaje nieco rozmyta. Na szczęście zdjęcie można potem wyostrzyć.

do góry
Oryginał
Oryginał - powiększenie

Technika 1.

Kliknij PPM na zdjęciu i wybierz Filtry / Uwydatnianie / Odplamianie .

Możesz nieco pomieszać z ustawieniami, ale raczej powinieneś trzymać się małego Promienia i zwracać uwagę na Poziom bieli - zbyt duży Promień ze zbyt małym Poziomem bieli zniszczą szczegóły, jak odblaski w oczach.

Wygląda na to, że opcja Rekursywnie powoduje bardziej agresywne efekty. Można jej użyć przy szczególnie zaszumianych zdjęciach.

Powiększ zdjęcie i oceń szczególnie obszar z cieniami. Zauważysz, że szum jest mniej widoczny. Nie można go całkiem usunąć, ale z pewnością został nieco wygładzony.

Niestety można również zauważyć, że zdjęcie stało się bardziej miękkie. Filtr Odplamianie tak właśnie działa.

do góry
Filtr Odplamianie
Po odplamianiu - powiększnie
Po odplamianiu

Technika 2.

Inną, alternatywną dla Odplamiania możliwością jest użycie Selektywnego rozmycia Gaussa. PPM na zdjęciu i wybierz Filtry / Rozmycie / Selektywne rozmycie Gaussa .

Promień działa tak samo, jak w zwykłym Rozmyciu Gaussa czy Odplamkowaniu, raczej nie powinno się stosować zbyt agresywnego odszumiania, gdyż zdjęcie stanie się zbyt miękkie.

Maksymalna delta definiuje, jak duża musi być krawędź, aby filtr ominął ją ze swym działaniem. Taka kontrola jest bardzo niedokładna, więc trzeba poeksperymentować.

Moim zdaniem ten filtr nieco lepiej radzi sobie z rozmyciem szumu, jednak i zdjęcie staje się bardziej miękkie.

do góry
Filtr Selektywne rozmycie Gaussa
Po selektywnym rozmyciu Gaussa - powiększnie
Po selektywnym rozmyciu Gaussa

Aby zrównoważyć nieuniknione skutki zmiękczenia, można użyć techniki Wybiórczego wyostrzania.

Dla przykładu wybiórczo wyostrzyłem (na wszystkich kanałach RGB) zdjęcie odszumione Selektywnym rozmyciem Gaussa.

Jeżeli technika wybiórczego wyostrzania będzie za trudna, zastosuj ostrzenie na całym zdjęciu (choćby filtrem Wzmocnienie).

do góry
Po całym procesie - powiększenie
Po całym procesie

Wskazówki:

Nie jest konieczne zastosowanie tych filtrów na wszystkich kanałach RGB. Jak wcześniej wspomniano, filtr w głównej mierze ujawnia się w kanale Czerwonym i Niebieskim. Możesz więc przejść do doku Warstw (Ctrl+L), później do zakładki Kanały i przeprowadzić tę operację na wybranym z nich. Aby ocenić szum w każdym z kanałów, należy wybrać Obraz / Tryb / Rozłożenie i kliknąć RGB.

Tak samo można użyć rozłożenia HSV czy LAB i zastosować wspomniane filtry na którymś z wynikowych kanałów (na przykład wartość w HSV), po czym wybrać Obraz / Tryb / Składanie.

W wielu źródłach można wyczytać radę, aby po rozłożeniu LAB rozmyć nieco kanały A i B, a wyostrzyć kanał L. Jak dotąd jednak powyższa metoda sprawdza się u mnie o wiele lepiej.

Kolejną dość ciekawą, acz bardziej skomplikowaną techniką jest następująca procedura:

  • Stworzenie maski krawędzi dla zdjęcia.
  • Załadować ją jako zaznaczenie.
  • (*)Odwrócenie zaznaczenia.
  • (*)Użycie Selektywnego rozmycia Gaussa.
  • (*)Ponowne odwrócenie zaznaczenia.
  • Użycie Wzmocnienia.

Jest to właściwie taka sama technika, jak Wybiórcze wyostrzanie, jednak dodano tam kilka kroków, powyżej oznaczonych gwiazdką.

do góry

Inne przykłady:

Zdjęcie oryginalne oraz z zastosowanym filtrem Odplamianie i później wybiórczo wyostrzone.

Przykład 2 - przed Przykład 2 - po

do góry
mailme@maniooo