Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Sepia w GIMP-ie

Sepia w GIMP-ie.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.11.


Efekt przed i po:

przed po


W tym tutorialu pokażę Wam jak ze zdjęcia kolorowego bądź czarno białego uczynić sepię. Metoda ta wzorowana jest na klasycznych metodach ciemniowych, gdzie kolor jest nadawany nierównomiernie obszarom o różnej tonalności. Sposób ten działa znacznie lepiej, niż większość prostych metod, a zapewnia ogromną kontrolę nad końcowym efektem.

Podstawą jest stworzenie "odcieni sepii", które nadadzą odpowiedni kolor zgodny z maską warstwy zależną od tonalności zdjęcia.

Nie wymyśliłem tej metody sam, tylko przerobiłem ją na potrzeby GIMP-a na podstawie artykułu zamieszczonego na www.retouchpro.com.

do góry

Krok po kroku.


Oto oryginalne zdjęcie po załadowaniu do GIMP-a.

do góry
Oryginał

Możesz porównać rezultat, jaki osiągniemy niżej do tego, jaki uzyskamy używając wbudowanego skryptu z menu Script Fu / Ozdobienie / Stara fotografia (po prawej).

do góry
Filtr Stara fotografia
Po zastosowaniu filtru Stara fotografia

Zduplikuj oryginalne zdjęcie (Ctrl+D), możesz zminimalizować lub zamknąć oryginał, aby nie pracować na nim.

Używając jakiejkolwiek techniki, przekonwertuj zdjęcie na czarno białe. Polecałbym Mikser kanałów, gdyż daje najlepsze rezultaty, jednak można zastosować inne techniki.

Jakiejkolwiek techniki użyjesz, wróć teraz znów do trybu RGB, czyli Obraz / Tryb / RGB.

W tym akurat przypadku zwyczajnie przeszedłem najpierw w skalę szarości, by powrócić po konwersji do RGB.

do góry
Zdjęcie w Skali szarości

W doku wyboru kolorów kliknij na kolor pierwszoplanowy. Wpisz składowe: czerwony=162, zielony=128 i niebieski=101 (można tu nieco poeksperymentować).

Składowe czerwona=162, zielona=138 i niebieska=101 także dają ciekawy rezultat, nieco jaśniejszy od tradycyjnej sepii.

do góry
Dok wyboru kolorów
Narzędziówka

Przejdź do Doku warstw (Ctrl+L) i stwórz nową warstwę. Nazwij ją "Sepia" i wypełnij ją kolorem pierwszoplanowym. Kliknij OK.

W oknie zdjęcia powinien teraz być widoczny tylko kolor pierwszoplanowy, gdyż zakrywa on całkowicie warstwę pod spodem. Teraz zmień Tryb na Kolor.

Jeżeli podoba Ci się tak silny efekt, możesz tu przerwać czytanie.

do góry
Dok warstw
Tworzenie nowej warstwy
Dok warstw z nową warstwą
Efekt sepii

W tradycyjnym procesie charakterystyczny odcień widoczny jest najbardziej w półtonach, obszary jaśniejsze i ciemniejsze zdaję się być bliższe cz/b. Możemy naśladować podobne zachowanie przy użyciu maski warstwy. Im jaśniejsze piksel w masce warstwy, tym bardziej nieprzeźroczysty jest piksel w odpowiadającej jej warstwie, to zaś wywoła silniejszy jego wpływ podczas łączenia z pikselem warstwy niższej. Cały sztuką jest uzyskać maskę warstwy będącą "półodwrotną" kopią tła. Czytaj dalej, a wszystko się wyjaśni.

Kliknij PPM na warstwie "Sepia" i wybierz Dodaj maskę warstwy, ma być Biała (bez przeźroczystości).

W doku warstw kliknij warstwę Tło. Przejdź do okna ze zdjęciem, wybierz wszystko (Ctrl+A) i skopiuj (Ctrl+C). W doku warstw kliknij dodaną maskę warstwy "Sepia" i wklej zaznaczenie (Ctrl+V).

Zakotwicz warstwę Zakotwicz.

do góry
Dodawanie maski warstwy
Dodana maska warstwy
Wstawiona maska warstwy
Efekt

Z wciąż wybraną maską warstwy wybierz Warstwa / Kolory / Krzywe. Dodaj punkt kontrolny w środku liniowego wykresu. Teraz przeciągnij prawy (najwyższy) punkt do samego dołu. To spowodowało, że światła zostały sprowadzone do cieni, więc najjaśniejszymi obszarami zdjęcia są teraz półtony. Zatwierdź zmiany. Powinieneś ujrzeć delikatną różnicę w wyglądzie odcieni sepii w światłach i cieniach.

By wyraźniej zobaczyć wpływ maski warstwy, przytrzymaj przycisk Ctrl i kliknij ikonkę maski warstwy w Doku warstw, powinien się wokół niej pojawić czerwony prostokąt, a sama maska zostaje wtedy wyłączona. Ponownie kliknij maskę z przyciskiem Ctrl, aby została włączona.

Jeżeli chcesz dokonywać później innych przeróbek na zdjęciu, dobrym pomysłem będzie bądź to zapisanie go pod inną nazwą, bądź też zduplikowanie (Ctrl+D) i spłaszczenie (Obraz / Spłaszcz obraz). Zawszę będzie możliwy powrót do tego punktu i ewentualnie poprawki bądź dodanie kolejnych efektów.

do góry
Krzywa liniowa
Krzywa z obciętymi światłami
Efekt

Gdy praca jest gotowa, możesz obraz zduplikować (Ctrl+D) i spłaszczyć (Obraz / Spłaszcz obraz). Następnie warto poeksperymentować z:

  • Odcieniem i nasyceniem (Warstwa / Kolory / Odcień i nasycenie).
  • Balansem kolorów (Warstwa / Kolory / Balans kolorów).
  • Poziomami i krzywymi (Warstwa / Kolory / Poziomy i Warstwa / Poziomy / Krzywe).
  • Itp., itd..

Zawsze możesz porównać ze zdjęciem podstawowym i w razie czego zduplikować je zaczynając od początku.

W tym przypadku stwierdziłem, że zdjęcie było nieco zbyt płaskie, więc podbiłem nieco kontrast przy użyciu Krzywych.

Na koniec użyłem skryptu Stara fotografia, ale z wyłączonymi opcjami Sepia oraz Plamy.

Oto i ostateczny efekt.

do góry
Podbicie kontrastu
Skrypt Stara fotografia
Efekt końcowy

Wskazówki:

  • Możesz ograniczyć efekt warstwy "sepia" poprzez zmianę parametru Krycie.
  • Dodaj do zdjęcia nieco szumu (najlepiej przed Desaturacją).
  • Tu użyto pojedynczego koloru, aby uzyskać sepię. Poeksperymentuj z innymi kolorami, wieloma różnymi kolorami a nawet z kolorowymi gradientami.
  • Możesz dokonywać różnych przeróbek na masce warstwy "Sepia", aby zmieniać wpływ warstwy. Zobacz ten dodatek (po angielsku).
  • Mieszaj tą technikę z innymi.
  • Sposób, w jaki uzyskasz zdjęcie cz/b stwarza wiele różnic w efekcie końcowym. Sam zobacz:
Po Skali szarości Po Desaturacji

Zdjęcie po lewej uzyskano poprzez Obraz / Tryb / Skala szarości, to po prawej poprzez Obraz / Kolory / Desaturacja. Oba przeszły tą samą obróbkę, łącznie z Krzywymi na końcu. Zwróć uwagę, że na zdjęciu po prawej znacznie wyraźniej widać szum z kanału niebieskiego. Mogłoby to dodać całkiem przyjemny rezultat, pod warunkiem jednak, że tego oczekiwano. W tym wypadku jednak zdjęcie "wygładzone" odpowiada mi bardziej.

do góry

Więcej informacji:


To samo, ale dla Fotoszopy (Link 1, Link 2).
Kolejny tutorial dla Adobe Photoshop (EN).
W jaki sposób Adobe Photoshop, Micrografx PicturePublisher and Pegtop XFader mieszają warstwy (EN).

do góry
mailme@maniooo