Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Ratowanie przepalonych zdjęć w GIMP-ie

Ratowanie przepalonych zdjęć w GIMP-ie.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.7.


Efekt przed i po:

przed po


W tym poradniku pokażę Wam jak odratować zdjęcie z przepalonymi światłami. Ten problem jest zbliżony do fotografii na negatywach, których efektywna rozpiętość tonalna wynosi około 5 działek (tu chyba nie do końca tak jest, na grupach dyskusyjnych często jest mowa 7-9EV, mniej więcej jak w RAW w lustrzankach, choć pojemność tonalna matryc w aparatach kompaktowych to rzeczywiście 5-6EV). Jeżeli nie będziesz ostrożny, łatwo możesz stracić wszystkie szczegóły w światłach bez możliwości ich odzyskania, gdyż jest tam czysta biel.

Wiele aparatów cyfrowych ma podobny problem, szczególnie te z niskiej półki. I właśnie w przypadku tych aparatów (innych zresztą też) warto stosować się do zasady: "Naświetlaj na światła". Okazało się, że jeżeli robiąc zdjęcia zachowuję się tak, jakbym naświetlał slajdy, to zasady są bardzo podobne.

do góry

Krok po kroku.

Podstawową techniką jest kopiowanie pasujących fragmentów zdjęcia w obszary wypalone przy pomocy narzędzia Klonowanie, a później zamaskowanie krawędzi sklonowanej powierzchni z użyciem innych narzędzi.


Oto oryginalne zdjęcie.

Ujrzałem mojego kota na drzewie. Czując, że może z tego wyjść ciekawe zdjęcie, chwyciłem aparat i strzeliłem kilka ujęć, włączając to, zrobione przez prześwit w listowiu. Gdy ujrzałem zdjęcie na monitorze, zdałem sobie sprawę, że zdjęcie posiada jakby naturalną trójwymiarową ramkę.

Aparat był ustawiony na automat. O ile kot ukryty w cieniu drzewa wyszedł bardzo dobrze, to niestety ukazało się kilka punktów, gdzie wyraźnie widać przepalenia. Najbardziej rzuca się w oczy to w przy liściach u góry kadru. Jest też kilka mniej widocznych, lecz również nieco irytujących przepaleń na prawo i w dół od pyszczka kota.

Bombowa fotka, czy uda mi się coś z nią zrobić?

do góry
1

Używając narzędzia Pobranie koloru możesz się przekonać, że w przepaleniach nie ma żadnych użytecznych informacji. Biel to oczywiście 255, 255, 255.

Jeżeli byłyby tam jakieś szczegóły, to mógłbym najpierw spróbować technik maskowania kontrastów bądź też "cyfrowego" filtra połówkowego.

do góry
2

Pierwszym krokiem będzie stworzenie maski kanału, aby zabezpieczyć te części zdjęcia, których nie chcemy naruszyć.

Zduplikuj oryginalne zdjęcie (nie warstwę!), czyli wybierz Obraz/Duplikuj.

Na duplikacie wybierz Warstwa/Kolory/Progowanie. W oknie dialogowym użyj suwaka (lub wpisz wartość ręcznie - tu 250), aby wybrać część histogramu najbardziej wysuniętą na prawo (czyli najjaśniejszą).

Wynikiem tego jest wyświetlenie wszystkich pikseli z zakresu 250-255 na biało, a pozostałych na czarno.

do góry
3
4

Powróć do oryginalnego zdjęcia, przejdź do doku Warstw i kanałów (Ctrl+L).

Kliknij na zakładce Kanały i dodaj nowy kanał klikając w przycisk Nowy kanał Nowy kanał.

do góry
5
6
7
8

Przejdź do zdjęcia po progowaniu, wybierz Wszystko (Ctrl+A) i skopiuj (Ctrl+C).

Wklej (Ctrl+V) zawartość w oryginalny obraz (powinna znaleźć się w nowym kanale).

Kliknij na zakładce Warstw i zakotwicz oderwany obszar Zakotwicz.

Możesz już zamknąć zdjęcie poddane progowaniu.

do góry
9
10
11
13

Ponownie kliknij na zakładce Kanały, następnie kliknij PPM na nowo utworzony kanał i wybierz Kanał na zaznaczenie Kanał na zaznacznie.

Następnie zwiększ zaznaczenie (Zaznaczenie/Powiększ). W tym wypadku użyłem wartości 15 pixeli.

Na końcu (bardzo ważne!), przejdź ponownie do zakładki Warstw i wybierz warstwę Tło, dzięki czemu zaznaczenie i dalsze operacje będą miały wpływ na zdjęcie, a nie na kanał. Oczywiście możesz zduplikować tę warstwę ze względów bezpieczeństwa.

do góry
14
15

Teraz rozpoczyna się prawdziwa praca.

Ponieważ w przepalonych miejscach nie ma żadnych informacji, to musimy je zapełnić przy pomocy narzędzia Klonowanie Kolonowanie. Opis tego narzędzia wybiega poza ramy tego poradnika, jednak co nieco możesz znaleźć np. na stronie www.gimp.signs.pl bądź na www.gimp-savvy.com.

Ja do sklonowania wybrałem jasną część liścia tuż ponad ciemną otoczką na prawo od przepalonego obszaru. W ten sposób uzyskałem przejście jasno-ciemno-jasno. Na obrazkach widzisz opcje Klonowania, jakie wybrałem.

Powiększ obraz i klonuj, aż cały obszar zapełni się realistyczną kopią utraconych szczegółów. Najprawdopodobniej przejście wokół krawędzi będzie zauważalne, ale poradzimy sobie z tym już za chwilę.

Wybierz Zaznaczenie/Brak (Ctrl+Shift+A) i oceń swoje dokonania.

do góry
16 17
18

Na tym etapie trzeba wykonać najwięcej pracy. Jestem zmuszony maksymalnie skrócić ten krok, gdyż składa się on z wielokrotnie powtarzanych czynności wykonywanych narzędziami jak:

  • Rozsmarowywanie Rozsmarowywanie.
  • Klonowanie Klonowanie.
  • Aerograf Aerogref wraz z Pobraniem koloru Pobranie koloru.
  • Rozmazywanie Rozmazywanie.

Rozsmarowywanie to Twój najlepszy przyjaciel po tak intensywnym klonowaniu, staraj się więc rozmazać wszystkie krawędzi wokół klonowanego obszaru. Klonowania możesz użyć ponownie, aby poprawić co nieco.

Używam Aerografu i Rozmazywania, aby dokończyć dzieła i sprawić, że wszelkie przejścia będą niezauważalne.

Wskazówki:

  • Dokonuj małych zmian, abyś mógł się łatwo cofnąć w obróbce.
  • Eksperymentuj z ustawieniami narzędzi, szczególnie z Kryciem, Tempem i Naciskiem (podwójne kliknięcie na narzędziu otwiera okno jego opcji).
  • Próbuj różnych pędzli.
  • Gdy używasz Aerografu, najpierw użyj Pobrania koloru. Ja uśredniam wartość, jak widać na załączonych przykładach.
  • Co jakiś czas powiększaj I zmniejszaj zdjęcia, aby sprawdzić efekty pracy. Najlepiej używać skrótów klawiszowych (czyli "-" i "Shift+=").

Gdy naprawdę myślisz, że skończyłeś, obejrzyj zdjęcie na pełnym ekranie. Pamiętaj, że na odbitkach 16x20 czy 20x30 mogą wyjść niedokładności obróbki, których na małych odbitkach byś nie dostrzegł.

do góry
19 20
21 22
23 23
24 25
26
27

Przepalenia na prawo i w dół od kociego pyszczka nie wyglądają strasznie, ale na odbitce 16x20 okazały się dość irytujące, więc nieco je podretuszowałem.

do góry
28
29
mailme@maniooo