Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Usuwanie efektu czerwonych oczu w GIMP-ie

Usuwanie efektu czerwonych oczu w GIMP-ie.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.7.


Efekt przed i po:

przed po


W tym poradniku pokażę Wam, jak przy pomocy GIMP-a usunąć czerwone oczy ze zdjęć robionych z lampą błyskową. Metoda ta daje świetne rezultaty: oczy zachowują wszelkie odbicia w źrenicach oraz poprawną kolorystykę, co nie koniecznie udawało się przy użyciu "prostszych" metod.

Podstawową techniką jest zaznaczenie źrenic przy pomocy narzędzia Zaznaczenie rozmyte , po czym użycie Miksera kanałów, aby zmniejszyć wpływ kanału czerwonego.

Spostrzegawczy czytelnicy pewnie zauważyli, że już wcześniej powstał dużo bardziej skomplikowany kurs o podobnej tematyce (usuwanie czerwonych oczu inaczej). Tamta technika wciąż daje dobre rezultaty, jednakże ta metoda jest o wiele szybsza, a tak samo dobra (albo i lepsza).

do góry

Krok po kroku.


Oto oryginalne zdjęcia po załadowaniu do GIMP-a.

Miły dzieciak, fajne ujęcie. Czas pozbyć się czerwonych oczu.

do góry
Zdjęcie oryginalne

Gdy już otworzysz zdjęcie, powiększ interesujący fragment (Shift+=).

do góry
Powiększenie

Chcemy zaznaczyć źrenice. Metod jest kilka, jednak całkiem nieźle spisuje się narzędzie Zaznaczenie rozmytete Zaznaczenie rozmyte.

Aby uzyskać jak najdokładniejsze zaznaczenie, zastosuję je tylko na kanale, który ma największy kontrast między tęczówką a źrenicą. Zazwyczaj będzie to kanał zielony.

Przejdź do doku Warstw (Ctrl+L) i kliknij zakładkę Kanały. Wyłącz widzialność kanału czerwonego klikając symbol oko obok niego. Teraz odznacz kanały czerwony i niebieski (klikając na nich). Tylko kanał zielony ma być zaznaczony.

do góry
Kanały

Kliknij dwa razy narzędzie Zaznaczenie rozmyte Zaznaczenie rozmyte aby przejrzeć jego opcje. Będziesz musiał poeksperymentować z parametrem Próg. Powinieneś również zaznaczyć opcję Zaokrąglaj krawędzie i nadać jakąś niewielką wartość.

Teraz kliknij czerwony fragment źrenicy. Powinna zostać zaznaczona większość tej źrenicy. Jeżeli tak się nie stało, to wyczyść zaznaczenie (Shift+Ctrl+A), zwiększ Próg i spróbuj ponownie. I odwrotnie, jeżeli został zaznaczony obszar poza źrenicą, to wyczyść zaznaczenie i zmniejsz Próg.

Wskazówka: Weź też pod uwagę użycie opcji Zaznaczenie / Powiększ i Zaznaczenie / Zmniejsz, by nieco zwiększyć/powiększyć zaznaczenie, gdy do optimum brakuje tylko kilku pikseli.

Gdy już zaznaczenie wygląda jak należy, przytrzymaj klawisz Shift i kliknij w czerwony obszar drugiej źrenicy. Teraz zaznaczenie powinno obejmować obie.

Wskazówka: Jeżeli potrafisz się posługiwać narzędziem Szybka maska, możesz łatwo poprawić niedoskonałości selekcji przechodząc w ten tryb (Shift+Q lub przycisk w lewym dolnym rogu obrazka Szybka maska) i używając małego, miękkiego pędzla. Gdy zakończysz korekcję, wróć do poprzedniego trybu.

do góry
Opcje zaznaczenia rozmytego
Powiększenie

Przejdź do doku Warstw, włącz widzialność kanału czerwonego i wybierz kanały czerwony i niebieski. Wciąż powinno być aktywne zaznaczenie w postaci "maszerujących mrówek".

Teraz uruchom Mikser kanałów (Filtry / Kolory / Mikser kanałów). Będziesz chciał znacząco zmniejszyć udział kanału czerwonego, zaś zwiększyć zielonego. Ja używam ustawień: czerwony 10%, zielony 60%, niebieski 30%. Oczywiście mogą być konieczne eksperymenty, aby ustalić, kiedy uzyskuje się najbardziej realistyczne źrenice, ale te ustawienia to dobry punkt wyjścia. Zobacz też poradnik o konwertowaniu zdjęć na czarno-białe, aby znaleźć więcej informacji o tym użytecznym filtrze.

Gdy ustawienia filtra Ci odpowiadają, kliknij OK. Możesz wyłączyć widzialność zaznaczenia (Ctrl+T), by sprawdzić efekty. Pamiętaj jednak, że selekcja jest wciąż aktywna, choć niewidzialna. Gdy chcesz spróbować innych ustawień, cofnij operację (Ctrl+Z), włącz widzialność zaznaczenia (Ctrl+T) i uruchom ten sam filtr ponownie (Ctrl+Shift+F).

do góry
Kanały
Mikser kanałów
Powiększenie

Zrobione. Zmniejsz powiększenie (-) i oceń rezultaty.

Gdy efekty są satysfakcjonujące, odznacz wszystko (Ctrl+Shift+A).

do góry
Efekt końcowy

Czy można nieco zautomatyzować ten proces?

Tak! Dzięki pracy Martin Guldahla, autora wtyczki Mikser kanałów, który przesłał mi wspaniały skrypt wykonujący automatycznie to, co opisano powyżej. Ściągnij ten plik i umieść w katalogu ze skryptami (u mnie było to GIMP\share\gimp\2.0\scripts).

Aby go użyć, po prostu zaznacz kilka pikseli w obszarze źrenicy (np. narzędziem Zaznaczenie prostokątne), następnie uruchom skrypt (Script-Fu / Zaznaczenie / Red Eye). Wstaw parametry odpowiadające tym z poradnika i kliknij OK.

Jeżeli rezultat Ci nie odpowiada, cofnij operację (Ctrl+Z) i spróbuj innych parametrów.

Powtórz schemat z drugą źrenicą.

Ten sam skrypt udostępnia również drugą opcję (Script-Fu / Zaznaczenie / Red Eye Desaturate), która używa desaturacji kanału czerwonego i z tego powodu nie wymaga miksera kanałów.

do góry
Powiększenie
Skrypt ułatwiający redukcję czerwonych oczu

Więcej informacji:


Wyjaśnienie efektu czerwonych oczu na stronie "How Stuff Works".

do góry
mailme@maniooo