Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Tworzenie maski kontrastów w GIMP-ie

Tworzenie maski kontrastów w GIMP-ie.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.7.


Efekt przed i po:

przed po


W tym poradniku pokażę Wam, jak stworzyć maskę kontrastów w GIMP-ie. Maska kontrastów pozwala zmniejszyć ogólny kontrast, jednocześnie wydobywając detale w światłach i cieniach. Może się to okazać konieczne, aby uzyskać odbitkę zadowalającej jakości, gdyż te nie posiadają takiej rozpiętości tonalnej jak obraz na monitorze. Jeżeli nie będziesz kontrolował kontrastu, szczegóły w światłach mogą ulec wypaleniu, natomiast te w cieniach staną się mętne a nawet czarne. Możesz oczywiście zmodyfikować zdjęcie w GIMP-ie bezpośrednio poprzez zmniejszenie kontrastu, ale przewaga stosowania tej techniki to dużo większa kontrola oraz lepsze rezultaty.

Podstawą tej metody jest stworzenie warstwy zawierającej czarno biały negatyw zdjęcia. Warstwy zostają zmieszane w trybie Pokrywanie. Oryginał zdjęcia spoczywa nietknięte na warstwie Tło.

Nie wymyśliłem tej metody sam, tylko przerobiłem ją na potrzeby GIMP-a na podstawie artykułu zamieszczonego na Luminous Landscape (przy okazji, świetna strona o fotografii, polecam).

Technika maskowania kontrastów daje podobne rezultaty, jak tworzenie "cyfrowego" filtr połówkowego czy łączenie ekspozycji. Jeżeli widzisz, że ekspozycja nie jest idealna, możesz wziąć pod uwagę również te metody. Każda daje nieco inne efekty. Poeksperymentuj i sam zobacz, czy w danym przypadku okaże się najlepsza.

do góry

Krok po kroku.


To jest oryginalne zdjęcie po załadowaniu do GIMP-a.

Czerwone liście są nieco zbyt ciemne. Na odbitce będą raczej przytłumione i mętne. Z kolei żółte kwiaty mają sporo bardzo jasnych, błyszczących miejsc, które na odbitce prawdopodobnie wyjdą przepalone.

Chcemy więc nieco rozjaśnić ciemne obszary, a przyciemnić jasne. Innymi słowy - zmniejszyć kontrast.

do góry
1

Otwórz okno dialogowe Warstw, kliknij PPM na warstwie Tło I wybierz Duplikuj warstwę. Dodatkowo czynności tej odpowiada przycisk Duplikuj warstwę.

do góry
2

Kliknij dwa razy na duplikacie warstwy i nazwij ją "Contrast Mask". Ten krok nie jest niezbędny, ale bywa pomocny, gdy pojawi się więcej warstw, a jeszcze ważniejszy, gdy przyjdzie Ci otworzyć ten sam plik za pół roku.

do góry
3
4

Wybierz warstwę "Contrast Mask", następnie w oknie edycji wybierz Warstwa/Kolory/Desaturacja. Zdjęcie stanie się czarno białe.

do góry
5

Teraz wybierz Warstwa/Kolory/Inwersja. Powstał czarno biały negatyw oryginalnego zdjęcia. Zmieszamy go ze zdjęciem na pierwszej warstwie, aby zmniejszyć ogólny kontrast.

do góry
6

Przejdź do okna dialogowego Warstw i w rozwijanej liście Tryb wybierz Pokrywanie. Efekt może wyglądać lepiej pod względem kontrastu, ale na pewno stracił na ostrości.

Nie przejmuj się jednak, to jeszcze nie koniec.

do góry
7
8

W okienku edycji wybierz Filtry/Rozmycie/Rozmycie Gaussa. Będziesz musiał poeksperymentować, aby znaleźć optymalną wartość, ale zazwyczaj wartość od 10 do 30 okazuje się najlepsza. Po rozmyciu maski kontrastów ostrość powinna się zwiększyć.

Kliknij na ikonie oka przy masce kontrastów aby szybko zobaczyć efekty manipulacji.

Górne zdjęcie to oryginał, a na dolne nałożono maskę kontrastów.

do góry
9
10

Warto zwrócić uwagę, jaka jest różnice pomiędzy przedstawioną techniką a zwyczajnym zmniejszeniem kontrastu poprzez Warstwa/Kolory/Jasność i kontrast.

Próbowałem tak zmienić kontrast, aby liście wyglądały jak najbardziej podobnie. Moim zdaniem zdjęcie z maską kontrastów wygląda znacznie lepiej. To zaś jest raczej płaskie.

do góry
11
12

Aby zobaczyć, dlaczego tak się dzieje, porównajmy histogramy wszystkich zdjęć. Górny histogram jest z oryginalnego zdjęcia, środkowy ze zdjęcia z maską kontrastów, a dolny ze zdjęcia przerobionego tradycyjnie.

Zwróć uwagę, że zwykłe zmniejszenie kontrastu spowodowało duża utratę wartości na obu końcach, a maskowanie kontrastów chroni właściwie cały zakres.

do góry
13
14
15

Będziesz musiał spłaszczyć obraz, jeżeli zapisujesz plik do formatu jak TIFF czy JPEG (w formacie XCF nie trzeba tego robić). Aby tego dokonać kliknij PPM na którąkolwiek warstwę i wybierz Spłaszcz obraz.

do góry
16

Dokładna regulacja.

Teraz, gdy maska kontrastów została stworzona, nadszedł czas na nieco dokładniejszą regulację. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić:

  • Użyj suwaka Krycie w oknie dialogowym Warstw by zmniejszyć efekt maskowania kontrastów.
  • Użyj Poziomów lub Krzywych żeby jeszcze bardziej wpłynąć na wydobycie cieni bądź świateł.
  • Zastosuj narzędzie Rozjaśnienie lub wypalenie na masce kontrastów.
  • Użyj maski warstwy na masce kontrastów, aby na zdjęcie wpływ miały tylko wybrane jej części (przykłady poniżej).
do góry

Inne przykłady:

Zdjęcie oryginalne oraz z maskę kontrastów (jak opisane powyżej). Zwróć uwagę, że niebo odzyskało trochę błękitu oraz jak wiele detali ukazało się pod drzewem:

17 18

Poniżej znajduje się przykład, jak można tę technikę połączyć z metodą tworzenia filtra połówkowego. Która Ci bardziej odpowiada?

19

To jest oryginalne zdjęcie:

do góry

20

Zdjęcie z maskę kontrastów (jak opisane powyżej):

do góry

21

Zdjęcie z "cyfrowym" filtrem połówkowym:

do góry

22

Zdjęcie z maskowaniem kontrastów plus maska warstwy wypełniona gradientem, dzięki czemu maska kontrastów została zastosowana tylko poniżej szczytów:

do góry

Zwróć uwagę na zmianę koloru gór i jasnej części nieba nad nimi, gdy zastosowano metodę maskowania kontrastów. Dokładnie widać, że maska kontrastów wpływa na cały obraz, chyba, że ograniczysz działanie pewnych jej obszarów. Dodatkowo zwróć uwagę, że przy pomocy filtra połówkowego byłem wstanie bardziej rozjaśnić pierwszy plan. Ten sam efekt można uzyskać stosując Poziomy dla maski kontrastów, ale wydaje mi się, iż wymaga to więcej zachodu. I to właśnie określa granice zastosowanie obu metod: "cyfrowy" filtr połówkowy najlepiej stosować wówczas, gdy połowa zdjęcia nie wymaga już manipulacji, natomiast technika maskowania kontrastów będzie lepsza, gdy całe zdjęcie wymaga zmniejszenia kontrastu zarówno w partiach jasnych, jak i ciemnych.

do góry
mailme@maniooo