Tutoriale -> Tworzenie maski kontrastów w GIMP-ie
Tworzenie maski kontrastów w GIMP-ie.
Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.
Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.7.
Efekt przed i po:
W tym poradniku pokażę Wam, jak stworzyć maskę kontrastów w GIMP-ie. Maska kontrastów pozwala zmniejszyć ogólny kontrast, jednocześnie wydobywając detale w światłach i cieniach. Może się to okazać konieczne, aby uzyskać odbitkę zadowalającej jakości, gdyż te nie posiadają takiej rozpiętości tonalnej jak obraz na monitorze. Jeżeli nie będziesz kontrolował kontrastu, szczegóły w światłach mogą ulec wypaleniu, natomiast te w cieniach staną się mętne a nawet czarne. Możesz oczywiście zmodyfikować zdjęcie w GIMP-ie bezpośrednio poprzez zmniejszenie kontrastu, ale przewaga stosowania tej techniki to dużo większa kontrola oraz lepsze rezultaty.
Podstawą tej metody jest stworzenie warstwy zawierającej czarno biały negatyw zdjęcia. Warstwy zostają zmieszane w trybie Pokrywanie. Oryginał zdjęcia spoczywa nietknięte na warstwie Tło.
Nie wymyśliłem tej metody sam, tylko przerobiłem ją na potrzeby GIMP-a na podstawie artykułu zamieszczonego na Luminous Landscape (przy okazji, świetna strona o fotografii, polecam).
Technika maskowania kontrastów daje podobne rezultaty, jak tworzenie "cyfrowego" filtr połówkowego czy łączenie ekspozycji. Jeżeli widzisz, że ekspozycja nie jest idealna, możesz wziąć pod uwagę również te metody. Każda daje nieco inne efekty. Poeksperymentuj i sam zobacz, czy w danym przypadku okaże się najlepsza.
Krok po kroku.
Dokładna regulacja.
Teraz, gdy maska kontrastów została stworzona, nadszedł czas na nieco dokładniejszą regulację. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić:
- Użyj suwaka Krycie w oknie dialogowym Warstw by zmniejszyć efekt maskowania kontrastów.
- Użyj Poziomów lub Krzywych żeby jeszcze bardziej wpłynąć na wydobycie cieni bądź świateł.
- Zastosuj narzędzie Rozjaśnienie lub wypalenie na masce kontrastów.
- Użyj maski warstwy na masce kontrastów, aby na zdjęcie wpływ miały tylko wybrane jej części (przykłady poniżej).
Inne przykłady:
Zdjęcie oryginalne oraz z maskę kontrastów (jak opisane powyżej). Zwróć uwagę, że niebo odzyskało trochę błękitu oraz jak wiele detali ukazało się pod drzewem:
Poniżej znajduje się przykład, jak można tę technikę połączyć z metodą tworzenia filtra połówkowego. Która Ci bardziej odpowiada?
To jest oryginalne zdjęcie:
Zdjęcie z maskę kontrastów (jak opisane powyżej):
Zdjęcie z "cyfrowym" filtrem połówkowym:
Zdjęcie z maskowaniem kontrastów plus maska warstwy wypełniona gradientem, dzięki czemu maska kontrastów została zastosowana tylko poniżej szczytów:
Zwróć uwagę na zmianę koloru gór i jasnej części nieba nad nimi, gdy zastosowano metodę maskowania kontrastów. Dokładnie widać, że maska kontrastów wpływa na cały obraz, chyba, że ograniczysz działanie pewnych jej obszarów. Dodatkowo zwróć uwagę, że przy pomocy filtra połówkowego byłem wstanie bardziej rozjaśnić pierwszy plan. Ten sam efekt można uzyskać stosując Poziomy dla maski kontrastów, ale wydaje mi się, iż wymaga to więcej zachodu. I to właśnie określa granice zastosowanie obu metod: "cyfrowy" filtr połówkowy najlepiej stosować wówczas, gdy połowa zdjęcia nie wymaga już manipulacji, natomiast technika maskowania kontrastów będzie lepsza, gdy całe zdjęcie wymaga zmniejszenia kontrastu zarówno w partiach jasnych, jak i ciemnych.