Tutoriale -> Konwersja zdjęć kolorowych na czarno białe w programie The GIMP
Konwersja zdjęć kolorowych na czarno białe w programie The GIMP.
Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.
Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.12.
Efekt przed i po:
Krok po kroku.
Wskazówki:
- Gdy już osiągniesz pożądany efekt, możesz zasymulować efekt "ziarna".
- Jeżeli interesuje Cię, co dokładnie robi opcja Zachowj luminancję, przeczytaj odpowiedź, jaką uzyskałem od twórcy Miksera kanałów - Martin Guldahla:
Witaj Eryk,
Opcja Zachowaj luminancję po prostu utrzymuje luminancję na stałym poziomie niezależnie od wartości suwaków.
Dla przykładu przypuśćmy, że suwaki były ustawione następująco: czerwony=75%, zielony=75%, zaś niebieski=0%. Przy włączonej opcji Monochromatyczny oraz wyłączonej Zachowaj luminancję suma dałaby 75%+75%+0%=150%, czyli bardzo jasno. Piksel o składowych R, G, B=127, 100, 80 dałby w rezultacie 127*0.75+100*0.75+80*0 = 170 dla każdego z kanałów. Gdy opcja Zachowaj luminancję jest włączona, wartości zostaną przeskalowane, by po dodaniu zawsze dać 100%. W tym przypadku skala wynosi 1/(75%+75%+0%) = 0,667, stąd też składowe piksela będą na poziomie około 113. Opcja Zachowaj luminancję zwyczajnie powoduje, że suma wartości suwaków zawsze wyniesie 100%. Naturalnie dziwne rzeczy dziać się będą, gdy któryś z suwaków będzie miał dużą ujemną wartość.
- Zgodnie z informacjami z tej strony (kliknij Black and White, po czym Filters. Trzeba oglądać w IE lub Operze, Gecko jakoś nie trawi), można zasymulować efekty filtrów używanych w fotografii analogowej:
- Żółty: R=60, G=28, B=12.
- Pomarańczowy: R=78, G=22, B=0.
- Czerwony: R=90, G=10, B=0.
- Zielony: R=10, G=70, B=20.
Inne przykłady:
Zdjęcie oryginalne i przekonwertowane Mikserem kanałów o składowych: zielony+80%, czerwony+20%.
Zdjęcie oryginalne i przekonwertowane Mikserem kanałów.