Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Konwersja zdjęć kolorowych na czarno białe w programie The GIMP

Konwersja zdjęć kolorowych na czarno białe w programie The GIMP.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.12.

Efekt przed i po:

przed po

W tym poradniku poznacie klika technik pozwalających przekształcić zdjęcie kolorowe w czarno białe.

do góry

Krok po kroku.

Oto oryginalne zdjęcie po załadowaniu do GIMP-a.

do góry
Oryginał

Skala szarości.

Oto co otrzymałem po użyciu standardowej konwersji z RGB do skali szarości.

Zduplikuj oryginalne zdjęcie (Ctrl+D). Wybierz Obraz / Tryb / Odcienie szarości. Nie wiem, jak ta konwersja działa w GIMP-ie, ale wyczytałem, że Photoshop używa następującej formuły na mieszanie kanałów: czerwony=30%, zielony=59% i niebieski=11%. Można przypuszczać, że odpowiada to czułości oka na różne barwy. Zazwyczaj ten sposób sprawdza się całkiem dobrze, wyjątkiem są jednak zdjęcia, na których kanał zielony nie jest zbyt silny.

do góry
Skala szarości
Skala szarości - powiększenie

Desaturacja.

W tym przykładzie widać, co można osiągnąć poprzez desaturację. Zduplikuj oryginał (Ctrl+D), wybierz Kolory / Desaturacja. W przeciwieństwie do Skali szarości kanały nie są zmiksowane w różnych proporcjach, więc można się spodziewać się innych rezultatów.

I rzeczywiście, różnica jest widoczna, zwróć uwagę na zwiększony kontrast. Dodatkowo porównaj wycinki ze zdjęć, a ujrzysz znacznie więcej szumu na zdjęciu po desaturacji (rozmyty obszar pod kolcami). Powodem jest to, iż teraz większy wpływ mają kanały czerwony i niebieski (wraz z szumem na nich występującym), podczas gdy w Skali szarości kanał zielony to aż 59%.

do góry
Desaturacja
Desaturacja - powiększenie

Rozłożenie na RGB.

Trzecią metodą jest przyjrzenie się osobno kanałom składowym zdjęcia. Każdy z nich stanowi odrębny obrazek w skali szarości. Wybierz Obraz / Tryb / Rozłożenie , zaznacz RGB i potwierdź przyciskiem OK.

Oto i trzy wspomniane kanały: czerwony (u góry), zielony (po środku) i niebieski (na dole). Można zauważyć, że kanał czerwony zawiera większość luminancji, ale też i szumu, zielony ma najmniej szumu, a niebieski zawiera cienie i szum. Często to kanał niebieski zawiera najwięcej szumu, jednak nie w tym przypadku.

Często kanał zielony zawiera świetną wersję czarno białą zdjęcia. Poza tym Rozłożenie RGB daje doskonały podgląd tego, w jakim kanale mamy najwięcej informacji, a w jakim przeważa szum.

do góry
Okno wyboru trybu rozlozenia
Kanał czerwony
Kanał czerwony - powiększenie
Kanał zielony
Kanał zielony - powiększenie
Kanał niebieski
Kanał niebieski - powiększenie

Rozłożenie na HSV.

Inną możliwością jest rozłożenie na kanały HSV (Odcień / Nasycenie / Wartość) i użycie kanału Wartość (inne raczej nie nadają się do tego celu). Wybierz Obraz / Tryb/ Rozłożenie , zaznacz HSV i kliknij OK.

do góry
Okno wyboru trybu rozlozenia
Rozłożenie na HSV

Rozłożenie na LAB.

Oto kolejna możliwość rozłożenia: LAB. Wybierz Obraz / Tryb / Rozłożenie. Zaznacz LAB i zatwierdź OK.

Kanał jasności L jest bardzo interesujący, gdyż zawiera całą Luminancję (w RGB czy HSV była ona częściowi podzielona między inne kanały). Często dzięki przyjrzeniu się tej składowej można odkryć ukryte w cieniach detale.

Kanał L nie jest specjalnie użyteczny w tym zastosowaniu, ale w połączeniu z innymi składowymi może dać interesujące rezultaty.

do góry
Okno wyboru trybu rozlozenia
Rozłożenie na LAB

Rozłożenie na CMYK.

Właściwie tylko dla zabawy. Interesujący jest kanał czarny K: przypomina negatyw.

do góry
Okno wyboru trybu rozlozenia
Rozłożenie na CMYK

Mikser kanałów.

Ostatnią techniką jest zastosowanie Miksera kanałów. Wybierz Filtry / Kolory / Mikser kanałów.

Pojawi się okno dialogowe. Zaznacz opcję Monochromatyczny, upewnij się także, że okienko z podglądem również jest aktywne.

Teraz poeksperymentuj z suwakami oceniając w okienku podglądu efekty poczynań. Jeżeli nie chcesz zmienić ogólnej jasności zdjęcia, to suma wartości kanałów nie powinna przekroczyć 100%. Jednak zaznaczenie opcji Zachowaj luminancję zdejmuje z nas obowiązek dodawania wartości do siebie - patrz Wskazówki). Ustawienie wartości kanałów na: czerwony=30%, zielony=59% i niebieski= 11% daje w rezultacie obraz bardzo zbliżony do tego uzyskanego przez Skalę szarości.

Przewagą Miksera kanałów jest oczywiście elastyczność. Czasem warto dokonać rozłożenia, aby sprawdzić każdy z kanałów i na tej podstawie odpowiednio zastosować Mikser. W tym przypadku po rozłożeniu okazało się, że kanał zielony nie ma zbyt wiele do zaoferowania i ma najmniejszy kontrast na łuskach Iguany. Mimo to dałem go aż 30% aby zmniejszyć ogólny szum zdjęcia. Kanał niebieski wygląda świetnie i nadał odpowiedniego kontrastu łuskom, zaś czerwony (mimo, że mocno zaszumiony) został dodany, gdyż zawiera sporo informacji o Luminancji. Na zbliżeniu możesz zobaczyć, że w kategorii szumu zdjęcie nie wygląda tak dobrze, jak w Skali szarości, jednak nie jest on tragiczny, natomiast całe zdjęcie zyskuje bardzo na kontraście i ogólnej tonalności.

do góry
Mikser kanałów
Po mikserze kanałów
Po mikserze kanałów - powiększenie

Wskazówki:


  • Gdy już osiągniesz pożądany efekt, możesz zasymulować efekt "ziarna".
  • Jeżeli interesuje Cię, co dokładnie robi opcja Zachowj luminancję, przeczytaj odpowiedź, jaką uzyskałem od twórcy Miksera kanałów - Martin Guldahla:

Witaj Eryk,

Opcja Zachowaj luminancję po prostu utrzymuje luminancję na stałym poziomie niezależnie od wartości suwaków.

Dla przykładu przypuśćmy, że suwaki były ustawione następująco: czerwony=75%, zielony=75%, zaś niebieski=0%. Przy włączonej opcji Monochromatyczny oraz wyłączonej Zachowaj luminancję suma dałaby 75%+75%+0%=150%, czyli bardzo jasno. Piksel o składowych R, G, B=127, 100, 80 dałby w rezultacie 127*0.75+100*0.75+80*0 = 170 dla każdego z kanałów. Gdy opcja Zachowaj luminancję jest włączona, wartości zostaną przeskalowane, by po dodaniu zawsze dać 100%. W tym przypadku skala wynosi 1/(75%+75%+0%) = 0,667, stąd też składowe piksela będą na poziomie około 113. Opcja Zachowaj luminancję zwyczajnie powoduje, że suma wartości suwaków zawsze wyniesie 100%. Naturalnie dziwne rzeczy dziać się będą, gdy któryś z suwaków będzie miał dużą ujemną wartość.

  • Zgodnie z informacjami z tej strony (kliknij Black and White, po czym Filters. Trzeba oglądać w IE lub Operze, Gecko jakoś nie trawi), można zasymulować efekty filtrów używanych w fotografii analogowej:
    • Żółty: R=60, G=28, B=12.
    • Pomarańczowy: R=78, G=22, B=0.
    • Czerwony: R=90, G=10, B=0.
    • Zielony: R=10, G=70, B=20.
do góry

Inne przykłady:

Zdjęcie oryginalne i przekonwertowane Mikserem kanałów o składowych: zielony+80%, czerwony+20%.

Przykład 1 Przykład 1 po Mikserze kolorów

Zdjęcie oryginalne i przekonwertowane Mikserem kanałów.

Przykład 2 Przykład 2 po Mikserze kolorów

do góry
mailme@maniooo