Galeria - Marian Maroszek

Tutoriale -> Łączenie ekspozycji w GIMP-ie

Łączenie zdjęć tej samej sceny o różnej ekspozycji w GIMP-ie.

Jest to tłumaczenie artykułu Erica R. Jeschke, który pojawił się na www.gimpguru.org.
Wszystkie zdjęcia w tym artykule należą do Niego, a o prawach autorskich możesz dowiedzieć sie tutaj.
Jeżeli chcesz się z Nim skontaktować, to wszelkie dane znajdziesz tutaj.
Wszelkie zaś uwagi związane z poniższym tłumaczeniem (błędy merytoryczne, wynikające z błędów autora czy też moich, literówki itp.) bardzo proszę kierować do mnie.

Większość tutoriali Eric R. Jeschke pisał, gdy standardem był GIMP w wersji 1.x. Gdy pojawiła się wersja 2.x, zmianie uległy niektóre nazwy w menu oraz skróty klawiszowe. Różnice między tymi wersjami (dla funkcji z poradników) autor zebrał tutaj. Ja korzystam obecnie z wersji 2.2.7.


Efekt przed i po:

przed-jasne przed-ciemne
po


W tym poradniku pokażę Wam jak połączyć dwie ekspozycje tej samej sceny. Technika działa najlepiej, gdy:

  • Posiadasz dwie ekspozycje, które dadzą się połączyć.
  • Aparat jest zamocowany na statywie (nie jest to niezbędne, ale znacząco ułatwia spasowanie zdjęć).
  • Granice, na których sklejone będzie zdjęcie nie są zbyt urozmaicone. Jeżeli scena zmieniła się zbyt mocno pomiędzy kolejnym zdjęciami (fale, samochody czy ludzie w ruchu), dokładne zmieszanie zdjęć będzie trudniejsze.

Jeżeli posiadasz tylko jedno zdjęcie, które wymaga korekcji ekspozycji, możesz spróbować metod "cyfrowego" filtra połówkowego lub maskowania kontrastów.

Nie wymyśliłem tej metody sam, tylko przerobiłem ją na potrzeby GIMP-a na podstawie artykułu zamieszczonego na Luminous Landscape (przy okazji, świetna strona o fotografii, polecam).

do góry

Krok po kroku.

Podstawą jest stworzenie warstwy zawierającej drugą ekspozycję tej samej sceny. Ostatecznie nadajemy maskę tej warstwie powodując, że część zdjęcia jest przeźroczysta i ukazuje to, co jest pod spodem.


Oto i dwie ekspozycje po załadowaniu do GIMP-a.

Mam zamiar nałożyć je na siebie i przy pomocy masek wymieszać.

do góry
Ekspozycja naświetlona na cienie
Ekspozycja naświetlona na światła

Na początku musimy zdecydować, które zdjęcie znajdzie się na wierzchu. W tym przypadku zdecydowałem, że jaśniejsze, gdyż ujęcie to robiłem z ręki i daleko im do pełnego zgrania. Mam zamiar tak długo przesuwać dolnym zdjęciem, aż osiągnę najlepsze możliwe dopasowanie. Poza tym jaśniejsza fotka jest tą, na której mi bardziej zależy, do tego mniej się w takim układzie napracuję.

Przejdź do zdjęcia, które ma być na dole. Otwórz dok Warstw i utwórz nową warstwę Nowa warstwa.

do góry
Dok warstw
Nowa warstwa
Dok warstw po dodaniu warstwy

Teraz przejdź do zdjęcia, które ma być na wierzchu. Wybierz całość i skopiuj (Ctrl+A i później Ctrl+C). Upewnij się, że wybrana jest nowa warstwa, przejdź do dolnego zdjęcia i wklej (Ctrl+V). W GIMP-ie 2.x jest również opcja Otwórz jako nową warstwę.

W doku Warstw kliknij przycisk Zakotwicz zaznaczenie Zakotwicz zaznaczenie.

do góry
Dok warstw z wklejonym zaznaczeniem
Dok warstw z zakotwiczonym zaznaczeniem

Wyreguluj przeźroczystość górnej warstwy (suwakiem Krycie), abyś mógł widzieć oba zdjęcia w jednej chwili.

Jeżeli okaże się, że zdjęcia są idealnie zgrane, następny krok możesz pominąć. Jeżeli nie używałeś statywu, położenie ekspozycji względem siebie prawdopodobnie będzie wymagać korekty.

do góry
Krycie
Dopasowywanie warstw

W doku Warstw wybierz warstwę, którą chcesz przesunąć/obrócić. W tym wypadku jest to warstwa dolna.

Używając kursorów spasuj zdjęcia. Może być również konieczne niewielkie obrócenie zdjęcia.

Powiększ obraz i uzyskaj najlepsze możliwe dopasowanie.

do góry
Dok warstw
Warstwy dopasowane
Powiększenie

W doku Warstw kliknij na górnej warstwie PPM i Dodaj maskę warstwy. Wybierz Biała - bez przeźroczystości i kliknij OK.

do góry
Opcje maski warstwy
Warstwa z maską

Teraz na czarno zamaluję te obszary maski, spod których ma być widoczna niższa warstwa.

Aby możliwie najbardziej skrócić czas malowania, użyj Zaznaczania odręcznego Lasso aby zaznaczyć duży obszar, który chcesz zamalować.

Używając Wypełniania kubełkiem Wypełnianie kubełkiem wypełnij zaznaczenie na czarno.

do góry
Zaznaczenie odręczne
Zaznaczenie odręczne i wypełnianie

Teraz wybierz duży, nieprzeźroczysty pędzel z doku Pędzli, do tego narzędzie Pędzel Pędzel i zacznij zamalowywać maskę blisko granic złączenia.

Zwróć uwagę, że Krycie górnej warstwy jest ustawiona tak, że pozwala widzieć obie warstwy jednocześnie.

do góry
Wybór pędzla
Powiększenie

Przy samych krawędziach należy być nieco bardziej skrupulatnym i dokładnym, więc wybieramy mały, miękki pędzel.

Podczas tych czynności często zmniejszam i powiększam obraz (- oraz Shift+= ), aby ocenić rezultaty. W tej chwili nie należy się zbytnio przejmować krawędziami, prawdopodobnie i tak wymagać będą korekcji.

do góry
Wybór pędzla
Powiększenie
Zdjęcie

Teraz najbardziej męczące część: maskowanie złączenia. Jest to nieco trudne ze względu na różną jasność tych dwóch ekspozycji.

Do tego celu używam: Klonowania Klonowanie, Rozsmarowywania Rozsmarowywanie, Aerografu Aerograf i Rozmazywania Rozmazywanie.

Zajrzyj również do poradnika Ratowanie przepalonych zdjęć, znajdziesz tam kilka przykładów, jak używać wymienionych narzędzi.

Tutaj używałem głównie Klonowania i Rozsmarowywania do zamaskowania połączeń. Zbytnio się też nie starałem, gdyż ma to służyć jako przykład a nie zdjęcie, które zostanie pokazane w dużym formacie.

Zwróć uwagę na aberracje chromatyczne, które widać na krawędzi łuku. Wymienione narzędzia sprawdzają się bardzo dobrze również podczas usuwania takich wad.

do góry
Powiększenie - aberracje
Powiększenie - aberracje usunięte

To już koniec, choć na zdjęciu nadal można zauważyć niewielkie przepalenia na skale oraz zbyt ciemny pierwszy plan.

do góry
Koniec
mailme@maniooo